2009. március 18.

Tom Yum leves

S ím elsőként tálalom az ezerízű thai leves receptjét. Megjegyzem ez nem hivatalos, nem thai szakácskönyv, nem thai szakács receptje, hanem az enyém, ahogy én szeretem, ahogy én csinálom. Ebben a levesben az a csodás, hogy annyi íz keveredik benne, annyi érdekes aroma, hogy az ember meg sem tudja mondani milyen az, amit eszik, édeskés, vagy inkább savanyú, kesernyés, sós vagy csípős. Mert ez a leves minden ízt egyszerre ad. Családom nem szereti a túl markáns, tüzesen csípős változatát, ezért otthon kaporral szoktam csinálni. Jól mutat úgy is, de az eredeti az igazi!
Ami így készül:
Egy nagy csokor friss, zöld koriandert nagyon nagyon apróra vágok, hozzá mozsárban tört fehér borsot és chili paprikát teszek. A chili színétől is függ majd, hogy mennyire kap zöldes árnyalatot a leves. Ezt a zúzott, illatos keveréket pár csepp olajon megpárolom, hogy összekeveredjenek az ízek és beleivódjanak az olajba. Amikor már kicsit serceg, belefacsarom két-három lime levét, felkarikázott thai citromfüvet és sárgarépát adok hozzá. Bevásárlásomkor hozzájutottam sűrű kókuszkrémhez is, két kanállal tettem az alaphoz. Nem kötelező, de lágyítja a leves markáns aromáját. Jól átkeverem és felöntöm kókusztejjel (kb 3-4 dl) és alaplével (akárki akármit mond, lehet az kockából is, kb másfél liter kell bele). A gazdagabb ízek elérése érdekében speciális Tom Yum kockával ízesítem és felforralom. Amikor a sárgarépa már megfőtt, de nem egészen puha, jó nagy kupacnyi aprócska koktélrákot zúdítok a lobogó vízbe. Amikor a rákocskák apró gyűrűkbe rendeződnek és harsány rózsaszínben pompáznak, tálalhatunk is forrón, jó magyar szokás szerint finom kenyérrel.
Papírzsebkendőt is adjunk hozzá! :)

Nincsenek megjegyzések: